טייסים על מדרכות

טייסים על מדרכות

ביטוח תאונות אישיות

ריבוי הפגיעות של רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים הביא לחשיפת הרוכבים והוריהם – כשמדובר בקטין רוכב – לתביעות כספיות שיכולות להגיע למיליונים במקרה של הריגה או גרימת נכות קשה

לפני מספר חדשים נהרג אנטוניו רעיה (ז"ל) בן ה-85, שטייל להנאתו ברחבת מוזיאון תל אביב, לאחר שנפגע בראשו כעל פי החשד מאופניים חשמליים נהוגות בידי ילד. זה היה המקרה החמור ביותר מאז פרצו האופניים החשמליים לחיינו ולמדרכות, ללא פיקוח או רגולציה. כל שבוע אנחנו שומעים על פגיעות של רוכבי אופניים חשמליים בהולכי רגל, ולאחרונה גם על תביעות של הנפגעים נגד הורי הילדים שפגעו בעת שרכבו על האופניים.

ד., בת ה-4, ומשפחתה לא ישכחו את הביקור המשפחתי לפני כחצי שנה שהסתיים בפציעתה בפניה ובחבלות נוספות, בעת שרוכב אופניים חשמליים כבן 14 התנגש בה בעוצמה על המדרכה. הוריה של ד. תובעים את הורי הרוכב תביעת נזיקין בסך עשרות אלפי שקלים באמצעות משרד ברוקמן עורכי דין.

אין חובת ביטוח

"אנחנו תובעים את הורי הילד שפגע, משום שאין ביטוח שאנחנו יכולים לתבוע. החוק מחייב רכב ממונע הנוסע על הכביש בביטוח חובה, אך אופניים חשמליים לא מחויבים בביטוח זה. אם חלילה הרוכב נפגע או שהוא פוגע בהולך רגל, למשל, הוא חשוף (ואם זה קטין, אז הוריו אחראים עליו וחשופים) לתביעות כספיות גדולות," אומר עורך הדין יריב ברוקמן, המתמחה בדיני ביטוח וביטוח לאומי ומנהל את פורום אובדן כושר עבודה בפרקליטי IL.

לדברי עו"ד ליאור רוזן, ממשרד ברוקמן עורכי דין, קיימת אפשרות לרכוש ביטוח צד ג' לרוכבי אופניים, והוא מציע להורים שקנו לילדיהם אופניים חשמליים, לקנות ביטוח כזה: "וחוץ מביטוח, צריך לדאוג להדרכה מוקפדת לרוכב האופניים החשמליים על השימוש בהם וכללי הזהירות ברכיבה עליהם והכרת חוקי התנועה", מוסיף עו"ד ליאור רוזן.

יש כבר תקנות וחוקים

הממשל ושלטונות החוק התעוררו גם הם לנוכח ריבוי הפגיעות של רוכבי אופניים חשמליים, וגם קורקינטים חשמליים, בהולכי רגל, וכל הזמן יש הצעות חוק ועדכונים בנושא זה. על פי החוק, הגיל המותר ברכיבה על אופניים חשמליים הוא 14, וקיימת הצעת חוק שתעלה את הגיל ל-16. הבעיה היא באכיפה. ממש לאחרונה אישרה וועדת שרים לחקיקה הצעת חוק של ח"כ מירב בן ארי ממפלגת "כולנו" לפיה גם הפקחים העירוניים, ולא רק שוטרים, יוכלו לאכוף את פקודת התעבורה ויורשו להוציא אוויר מהגלגלים ולקנוס רוכבים בכל הגילאים ב-300 שקל.  על פי ההצעה, פקחים ושוטרים יוכלו לקנוס רוכבים שנוהגים כשהם אוחזים בטלפון נייד – גם אם קראו או כתבו מסרון, וכשהם רוכבים על מדרכה או בשבילים המוגדרים להולכי רגל. קטינים בני פחות מ-14 שרוכבים על אופניים חשמליים, או מרכיבים אדם אחר על אופניים לא חשמליים – ייקנסו גם הם. אנחנו במשרד נתקלים יותר ויותר במקרים של נפגעים שתובעים רוכבי אופניים חשמליים.

חשופים לתביעות של מיליונים

"אנחנו במשרד נתקלים יותר ויותר במקרים של נפגעים שתובעים רוכבי אופניים חשמליים, בעיקר, שפגעו בהם. כל מי שנפגע צריך לדעת, שגם אם המקרים האלה אינם מעוגנים בכללי ביטוח כרגע, הם תמיד יכולים לתבוע בתביעה נזיקית ולקבל פיצוי כספי", מוסיף עו"ד ברוקמן.

הורים יקרים – נכנעתם וקניתם לילד אופניים חשמליים? מעתה הילד שלכם נוהג בכלי רכב ממונע, שיכול להגיע גם למהירות של 40 קמ"ש. גם הילד שלכם יכול להיפגע חמורות, וגם אתם חשופים לתביעות של מיליונים אם הוא יפגע ויגרום מוות או נכות חמורה להולך רגל בעת שהוא רוכב על אופניים חשמליים.