כלבי השמירה בוועדות הרפואיות

כלבי השמירה בוועדות הרפואיות

כלבי השמירה בוועדות הרפואיות

נוכחות של עורך דין לצד התובע בוועדה רפואית יכולה לשפר החלטות לטובת התובע; רצוי מהדיון הראשון

ועדה רפואית של הביטוח הלאומי קבעה אחוזי נכות של 57% לתובע ר. אחוזי הנכות שהיו מאפשרים לתובע קצבת נכות והטבות אחרות עמדו על 60% מינימום, כך שאחוזי הנכות שנפסקו לא עמדו בקריטריון זה. עורך הדין יריב ברוקמן, המתמחה בדיני ביטוח וביטוח לאומי ומנהל את פורום אובדן כושר עבודה בפרקליטי IL ביקש וקיבל בשם התובע פסילה של הפסיקה, משום שלטענתם בהרכב הועדה לא הופיע רופא מומחה לנושא התביעה.

לדרוש רופא מומחה לנושא התביעה

"בדרך כלל בועדות הרפואיות של ביטוח לאומי, למשל, מופיע אותו רופא בכל הועדות, שבודק תביעות בשלל תחומים. אם אנחנו מגיעים עם התובע לוועדה, אנחנו תובעים שבמקרה שלנו יופיע בהרכב הועדה רופא מומחה לנושא התביעה, אומר עו"ד יריב ברוקמן ומפרט: "אם מדובר בגידול סרטני, נתבע שיהיה אונקולוג בוועדה, אם מדובר בפריצת דיסק, נדרוש אורטופד מומחה לגב, ואם התביעה היא על תפקוד ברך, נדרוש אורטופד מומחה לברך. לפעמים תביעות נופלות על אחוזים בודדים (כמו במקרה המסופר לעיל), כשרופא מומחה יוכל לזהות פגיעות נוספות שיוסיפו את האחוזים החסרים".

חשוב ליווי עו"ד כבר בדיון הראשון

וועדות רפואיות מתקיימות מול גופים שונים כמו הביטוח הלאומי, משרד הביטחון, חברות הביטוח ועוד. התביעות הן בדרך כלל בגין הכרה בנכות עקב פגיעה בעקבות תאונה, מחלה וכד'. "פעמים רבות אנחנו נחשפים לתביעות נגד וועדות רפואיות בשלבים מתקדמים, אבל יש חשיבות לליווי עו"ד כבר מהפגישה הראשונה עם הוועדה," מדגיש עו"ד ברוקמן ומסביר: " ואולם, נוכחות של עו"ד מביאה להתנהלות מיטבית של הוועדה ולכן לתוצאות המיטביות לתובע.  עו"ד יתעקש שכל טענה הנשמעת במסגרת הדיון תהיה רשומה בפרוטוקול, דבר שלא תמיד תובעים שניגשים לבד לוועדה מקפידים על כך. הפרוטוקול מהווה בסיס לתביעה עתידית בבית דין לעבודה, למשל, או תביעת נזיקין או דרישה לפסילת פסיקת הוועדה. לכן, חשוב של טענה שמשמיע התובע הנפגע תהיה בפרוטוקול ולא תישמט ממנו, גם בטעות".

לדברי עו"ד ברוקמן, קשה יותר לתקן טעויות בפרוטוקול בדיעבד, וחשוב מאד כיצד הוא נרשם גם בדיון הראשון בוועדה. "פרק הזמן להגשת תביעה מרגע הפגיעה בביטוח לאומי, למשל, הוא 12 חדשים. כשהתביעה מוגשת לקראת סוף התקופה המותרת יש פחות דיונים, ויכול להיות שדיון אחד יכריע את גורל התובע," הוא מסביר.

תובע שבא עם עו"ד לוועדה רפואית – היחס אליו אחר

התובעים משוכנעים ברוב המקרים שהם הולכים להליך המעוגן בחוק, ולכן הוועדה חייבת לפעול לטובתם. אבל עם כל הצער בדבר, לוועדות רפואיות יש במקרים רבים אינטרס כלכלי להפחית אחוזי נכות ולהקל במצבו של התובע.

"עורכי הדין המתמחים בוועדות רפואיות הם מנוסים ומכירים כל פרט בתביעות מסוגים שונים, במציאת הקשר הסיבתי בין התביעה לפגיעה, ובערעור על פסיקות של וועדות רפואיות. אנחנו כלבי השמירה של התובעים בוועדות רפואיות, וככאלה נעמוד על זכויותיהם המרביות. ההתייחסות של וועדה רפואית לתובע שבא עם עורך דין היא אחרת, ואנחנו רואים את זה בשטח," מסכם עו"ד ברוקמן.

קישור למאמר שפורסם